Jul 26, 2012

Amalan Zikir Harian

Assalamualaikum...

Alhamdulillah sudah 6 hari kita berpuasa di bulan ramadhan yang mulia ini. Yaaa masa berlalu begitu pantas sekali. 

Dan... pada hari ini ditahap manakah iman kita kini ?? tepuk dada tanya iman kalian. Didoakan iman kita yang bisa naik turun ini dapat ditingkatkan lagi. Insya- Allah. Semalam saya sudah nyatakan kelebihan menunaikan solat terawih pada 5 ramadhan. Nampak gayanya hari ini saya nyatakan pula kelebihan menunaikan solat sunat terawih pada malam ini. Benda baik kan, baik kita sebarkan. Supaya dapat membuka hati kita untuk menunaikannya. Amin.... 

Allah kurniakan pahala kepadanya pahala Malaikat-malaikat yang tawaf di Baitul Ma’mur (70 ribu malaikat sekali tawaf), serta setiap batu-batu dan tanah-tanah mendoakan supaya Allah mengampunkan dosa-dosa orang yang mengerjakan sembahyang tarawih pada malam ini. 

Dikesempatan ini juga, saya ingin berkongsi amalan zikir harian. Semoga ia akan menjadi amalan harian anda semua :) 


JUMAAT : yaa Allah


SABTU: Laa ilaaha illallah 
"Tiada Tuhan Selain Allah"

AHAD: yaa Hayyuu Ya Qayyuum 
" wahai Dzat yang Maha hidup dan Maha melihat ciptaanNya"


ISNIN: Laa Haula Walaa Quwwata Illa Billahilaliyil Azhim 
"Tiada daya & kekuatan melainkan dengan bantuan Allah Yang Maha Tinggi & Maha Agung"


SELASA: Allahumma Shali 'ala sayyidinaa Muhammad wa ala 
ali sayyidinaa Muhammad
"Ya Allah limpahkanlah sholawat dan rahmat kepada junjungan kami 
Nabi Muhammad SAW  dan keluarganya"


RABU: Astagfirullahal 'azhiim
"Saya memohon ampunan Allah yang Maha Agung"


KHAMIS: Subhaanallaahil Azhimi
"Maha Suci Allah yang Agung"

Semoga kita dapat istiqomah dalam setiap amalan yang dilakukan. Hakikatnya kadang kala saya juga terleka dengan kehidupan di dunia. Acap kali lalai dengan hiburan disekeliling kita namun, saya cuba menjadi insan yang lebih baik disisiNya. Ingatan dan pesanan ini untuk diri saya dan untuk diri kalian juga. Saya bukanlah terlalu baik tetapi saya ingin mengajak anda semua menjadi insan yang baik, bukan dimata manusia semata mata tetapi oleh yang Maha Esa. 

salam sayang;


No comments:

Post a Comment